Merchandising – co warto wiedzieć cz.I

badania marketingowe

Merchandising to narzędzie tak efektywne w sprzedaży, że nie sposób pominąć go podczas prowadzenia handlowej działalności gospodarczej. Jasno wskazują na to badania rynku potwierdzone przez mystery shopping. O samym merchandisingu pisaliśmy już wcześniej, jak natomiast możesz tę teorię wykorzystać w praktyce?

Chcę vs. Potrzebuję
Konsument reaguje na rzeczy, których Chce, a nie takie, których potrzebuje. To nie potrzebne produkty, sprawiają, że podchodzi on do sklepowej witryny. Produktów, które klient potrzebuje, są powodem, dla których przyszedł on do sklepu i które kupi bez względu na twoją prezentację. Na przykład: Sklep, w którym sprzedawane są urządzenia i roboty kuchenne, nie powinien prezentować modelu najprostszego i najtańszego, który sprosta potrzebom większości konsumentów. Konsument, który potrzebuje zwykłego miksera, najczęściej chce droższego modelu, z większą ilością opcji. Twoim zadaniem jest tylko pomóc mu dokonać wyboru, którego on sam już chce.

 

W grupie raźniej
„Skojarzenia produktowe” to jeden z nawyków zakupowych konsumentów, które motywują ich do większych zakupów. Odszukaj produkty, które się ze sobą łączą i umieść je obok siebie. Skojarzenie produktowe sprawia, że klient, który przyszedł po herbatę, będzie zainteresowany zakupem zaparzaczki i innych akcesoriów związanych z parzeniem i podawaniem herbaty, ale muszą one znajdować się w bezpośrednim sąsiedztwie produktu początkowego – w tym przypadku herbaty. Dlaczego? Bo w chwili wybierania produktu ze sklepowej półki klient myśli o danym produkcie a za tym i wszystkimi rzeczami z nim związanymi. Gdy jednak dany produkt wyląduje już w koszyku, konsument przestaje o nim myśleć i przechodzi do kolejnego produktu z zakupowej listy.

 

Nuda jest wrogiem sprzedaży
Zmień wystawę sklepową każdego miesiąca. Świąteczne i sezonowe okazje trwają nie dłużej niż miesiąc, a promocje widoczne na półkach tracą na atrakcyjności, gdy zbyt długo się na nich znajdują. Zawsze prezentuj nowe produkty i promocje w swoim sklepie, by utrzymać „świeży” i aktywny wygląd. Z tego samego powodu nawet „wystrój” platform społecznościowych jak Facebook cyklicznie się zmienia, by podtrzymać zainteresowanie użytkowników i przeciwdziałać uczuciu stagnacji wśród odwiedzających go konsumentów.

 

Zacznij na początku
Pierwsze spojrzenie jest bardzo ważne w Merchandisingu, który polega przecież na zwracaniu uwagi klienta na dane produkty i usługi. Podobnie jak podczas spotykania nowej osoby, pierwsze sekundy są kluczowe i odpowiedzialne za stworzenie pierwszej opinii o danym miejscu i znajdujących się w nim produktach. Wiesz, jaka jest pierwsza rzecz, jaką widać po wejściu do twojego sklepu? I czy na pewno właśnie to jest produkt, na który chcesz zwrócić uwagę wszystkich klientów?

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close