5 nieoczywistych przypadków, w których zadziałał crowdsourcing
W naszym cyklu artykułów piszemy o różnych sposobach wykorzystania crowdsourcingu w biznesie. Zazwyczaj opieramy się na typowych usługach, które Skilltelligence świadczy na rzecz swoich Klientów i takich projektach, których realizujemy najwięcej. Są to jednak zadania w większości typowe i dość oczywiste dla procesu, jakim jest crowdsourcing: szybkie pozyskiwanie danych z dużej liczby placówek handlowych lub usługowych, zasięganie opinii na dowolny temat, tajemniczy klient itp.
Od czasu do czasu zwracają się do nas organizacje (nie tylko firmy, ale także np. fundacje czy NGOs), które potrzebują wsparcia w zakresie organizacji wszelakich projektów, szczególnie w obszarze dotarcia do dużej grupy osób, które można w taki, czy inny sposób zaprosić do współdziałania. Poświęciłem nieco czasu przeglądając nasze historyczne projekty, ale także ciekawe zapytania i korespondencję, z których niekoniecznie wynikła konkretna praca (z różnych, obiektywnych powodów), ale w których crowdsourcing oparty na naszej społeczności może dać znaczący wkład. Wyselekcjonowałem też kilka interesujących pomysłów na wykorzystanie crowdsourcingu, a jako kryterium przyjąłem to, że projekt lub pomysł taki pojawił się w rozmowach z naszymi Klientami przynajmniej 2 razy.
- Sampling produktu i „nakręcenie sprzedaży”.
Takie zadania realizowaliśmy już kilkukrotnie, jednak ta druga część, jako „integralna część” pojawiła się wyraźnie dwa razy. W obu przypadkach Klient powiedział nam, że liczy na to, że jeśli klienci zaczną kupować jego, dopiero wprowadzane na rynek, produkty, realizując część zadania związaną z samplingiem, to efektem ubocznym, ale wcale nie mniej ważnym, będą: udowodnienie sklepowi, że produkt ma potencjał i, w tego wyniku, przestawienie go na bardziej eksponowane miejsce w sklepie, złożenie przez sklep kolejnego zamówienia (bo się sprzedaje), wzbudzenie zainteresowania sklepu, o ile sklep jeszcze nie zamówił (nie mam, ale ludzie pytają, czy jest, więc coś jest na rzeczy). Ponieważ akcję tę powtarzaliśmy dla jednego z klientów, można sądzić, że takie podejście przynosiło zamierzone efekty. Sampling produktu pomaga uzyskać dane, które mogą być wykorzystane na wiele sposobów.
- Krytyczne spojrzenie na materiały reklamowe.
Nie jest to może najbardziej odkrywcze zastosowanie, ale warto o nim wspomnieć, bo nie jest też najoczywistsze, jeśli chodzi o crowdsourcing. Mamy do dyspozycji kilka tysięcy osób, będących w swoim przekroju typowymi, polskimi konsumentami, należącymi do różnych grup wiekowych, o różnym wykształceniu, mieszkających w różnych częściach Polski. Mamy do nich dostęp za pośrednictwem aplikacji mobilnej i możemy pokazać im i poprosić o wyrażenie opinii o materiałach reklamowych i promocyjnych w dowolnej formie (plakatu, ulotki, pliku dźwiękowego, materiału wideo itp.) lub projekcie nowego opakowania. Uzyskanie informacji i odbiorze od np. 1000 osób będzie zawsze skuteczniejsze niż pokazywanie kreacji kilkudziesięciu osobom na przykład w ramach focus group. Co więcej, zdarzyło się już, że nasza Społeczność wskazała na błędy lub niezręczności w przekazie, których nie zauważył ani Klient, ani my, umożliwiając zażegnanie większego kryzysu wizerunkowego.
- Masowe zbieranie danych. Czyli crowdsourcing, a big data
Big data to pojęcie szerokie, jednak wspólną cechą wszystkich projektów realizowanych w tym obszarze jest to, że zawsze powstaje kwestia pozyskiwania danych do analizowania. W Skilltelligence już kilka razy dostarczaliśmy duże zestawy informacji w ustandaryzowany, systematyczny sposób. Dwa najciekawsze przykłady to pomoc w oszacowaniu przychodów jednej z sieci handlowych poprzez dostarczenie zdjęć kilkudziesięciu tysięcy paragonów (sic!) oraz zasilanie algorytmów uczenia maszynowego tysiącami zdjęć zarówno ze sklepów, jak i z domów. Na marginesie – pamiętam pod jakim wrażeniem byłem widząc jak kreatywnie ludzie podchodzą do pozyskiwania jak największej ilości materiału wejściowego – sąsiad ochroniarz, który cały dzień zbierał porzucane paragony, ciocia „na kasie”, która robiła podobnie, aż po „skoki na kosze na śmieci”. Proste, a skuteczne!
- Stworzenie grupy o zadanych kryteriach.
Jeśli naszym zadaniem jest np. przeprowadzenie wywiadu z osobami, które mają astmę albo w ciągu ostatniego roku miały problem z kręgosłupem i korzystały z usług rehabilitantów, to jak do tego podejdziemy? A może chcielibyśmy zapytać o coś klientów konkretnej firmy energetycznej, którzy płacą za prąd nie mniej niż 500 złotych miesięcznie i mają zarejestrowaną działalność gospodarczą?
Można, oczywiście, dać ogłoszenie i liczyć, że ktoś je zobaczy, albo – zwrócić się do Skilltelligence. Po kilku takich ćwiczeniach, kiedy byłem przekonany, że nie ma szans na dotarcie do tak „egzotycznych” grup (włączając w to wiarygodne potwierdzenie – udowodnienie) jestem już pewien, że wśród naszej wielotysięcznej społeczności z pewnością znajdą się osoby spełniające zadane kryteria same, albo takie, które mają odpowiednich kandydatów wśród rodziny i znajomych! Słowem – crowdsourcing działa lepiej, niż można oczekiwać. 😉
- Konkursy, rywalizacja, kreatywność.
„Jest do wzięcia” nagroda za najlepsze hasło reklamowe, projekt graficzny, zdjęcie zwierzęcia domowego… Samo takie zastosowanie nie jest może bardzo nieoczywiste, jednak warto pokazać tu przewagę Skilltelligence nad tradycyjnym ogłaszaniem konkursu. U nas kilka tysięcy osób jednocześnie i od razu dostanie powiadomienie za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Tę samą aplikację wykorzysta do zgłoszenia swoich propozycji, a następnie odebrania wynagrodzenia. Startujemy rano, wieczorem projekt jest zamknięty. I to bez angażowania po stronie Klienta jakiegokolwiek pracownika w coś więcej niż napisanie krótkiego e-maila z informacją co jest potrzebne.
A jeśli ktoś chciałby przeczytać nieco więcej o bardziej klasycznych, typowych i najczęstszych projektach realizowanych dzięki Społeczności Skilltelligence, to zapraszamy do lektury poniższych artykułów.
- Sampling – badanie satysfakcji klienta
- Monitorowanie poziomu jakości w 3 godziny! Projekt dla firmy STS.
- Skuteczne sposoby zarządzania sprzedażą przy wykorzystaniu rozwiązań Skilltelligence
- Sprawdzanie promocji – ile to kosztuje?
- Optymalizacja kanałów dystrybucji
- Jak skutecznie koordynować pracowników w terenie? Wykorzystanie platformy Skilltelligence
Co-founder, CEO@Skilltelligence
Pomysłodawca, współzałożyciel i prezes Skilltelligence. Jest managerem z 20-letnim doświadczeniem w branży konsultacyjnej, telekomunikacyjnej i FMCG. Pracował między innymi na rzecz Grupy Telekomunikacji Polskiej, Orange’a i Unilevera. W czasie popularności “dotcomów”, na przełomie lat 90. i 00., zakładał swój pierwszy start-up – serwis aukcyjny Vatera. Od 2014 zaangażowany w tworzenie i rozwój Skilltelligence, ekspert w dziedzinie rozwiązań crowdsourcingowych oraz w przenoszeniu i wykorzystywaniu pokrewnych im rozwiązań na wewnętrzne potrzeby firm. Absolwent pierwszego rocznika Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.
Agencja Skilltelligence - skontaktuj się z nami
+48 517 470 748
+48 517 785 350
Biuro operacyjne:
ul. Łucka 15, lok. 207
00-842 Warszawa
(Flex Office - 2p.)
Siedziba: Skilltelligence Sp. z o.o.,
ul. Świeradowska 47,
02-662 Warszawa,
NIP: 521-369-62-06