Badanie rynku nie musi kosztować majątku!

Żyjemy w erze dynamicznego rozwoju technologicznego, który obejmuje wszystkie dziedziny, włącznie z badaniem rynku. Często słyszymy w rozmowach z naszymi klientami, że np. sprawdzenie dostępności produktu na półce czy odpowiedniego wdrożenia promocji POS kosztuje majątek. Tym artykułem chcemy rozwiać mity i przedstawić fakty, które zmienią myślenie oraz postrzeganie na badań rynku jako skutecznego i dostępnego dla wszystkich narzędzia do podnoszenia sprzedaży. Zapoznaj się z systemem Skilltelligence, który dzięki nowoczesnym rozwiązaniom czyni badania rynku szybszymi, tańszymi i bardziej skalowalnymi.

Z naszych doświadczeń wynika, że w zależności od branży i sieci, poziom realizacji ustaleń dystrybucyjnych i ekspozycyjnych spełniany jest tylko w 40% w przypadku branży spożywczej i napojowej, a w przypadku branży kosmetycznej jedynie w 60%. Oznacza to, że nawet jeśli przeznaczasz ogromny budżet na promocję ATL produktu, klient może znaleźć go tylko w 40-60% sklepów. Dlaczego więc nie sprawdzamy dostępności produktu ponosząc znaczne nakłady na marketing i promocję produktu? Koszt badania weryfikującego dystrybucję i ekspozycję to zwykle mniej niż 1% wartości kampanii reklamowej. A jakie korzyści może nam przynieść takie badanie? Z naszych doświadczeń wynika, że większość klientów wykorzystuje dane z realizowanych przez nas audytów aby dopingować sieci i partnerów dystrybucyjnych do sprawniejszego działania, a często nawet do negocjowania znaczących rabatów na kolejne akcje.

Nasz klient – międzynarodowy producent przekąsek zwrócił się do nas celem zweryfikowania poziomu implementacji uzgodnionych listingów oraz ekspozycji swoich produktów w jednej z największych sieci detalicznych w Polsce. Ponieważ odpowiednia dystrybucja oraz ekspozycje miały pojawić się w placówkach w trakcie akcji ATL ważne było aby klienci łatwo znaleźli reklamowany produkt na regularnej półce i ekspozycjach promocyjnych. W porozumieniu z klientem opracowaliśmy podejście, w którym nasi audytorzy zostali skierowani do wytypowanych placówek i raportowali występowanie na półce 6 poszukiwanych produktów oraz 3 specjalnych ekspozycji, wraz ze sprawdzeniem czy na półce oraz na specjalnych ekspozycjach znajduje się informacja o cenie promocyjnej (wszystko to udokumentowane odpowiednimi zdjęciami).

Taki scenariusz zwykle wyceniamy na 20 do 25 złotych za pojedynczą placówkę, w zależności od liczby zleconych audytów oraz innych uwarunkowań – np. porozumienia z siecią odnośnie zgody na przeprowadzenie przez naszych ludzi audytu – informuje Łukasz Głowacz Co-founder & CEO firmy Skilltelligence.

Efektem pierwszej tury badania (fotografia jednego dnia roboczego w 400 placówkach w dzień po formalnym rozpoczęciu promocji) było spostrzeżenie, że o ile w sklepach nowe produkty były, średnio w 80% placówek, to promocyjne ekspozycje dla jednego z nich znalazły się zaledwie w 36% placówek. Pozwoliło to na uzgodnienie z siecią terminu poprawy tego wskaźnika i wynegocjowanie nieodpłatnego przedłużenia promocji. W kolejnej edycji audytu, w tydzień po pierwszej fali, badanie wykazało znaczącą poprawę – nowe produkty znalazły się w 87% placówek, a specjalne ekspozycje pojawiły w nie mniej niż 73% z nich, co oznacza ponad dwukrotną poprawę.

Trudno jednoznacznie oszacować finansową korzyść przeprowadzenia badania oraz podjętej w jego wyniku interwencji – szacując w kategoriach bezpośrednich kosztów można powiedzieć o dodatkowym, 2 tygodniowym, darmowym okresie wystawienia w placówkach specjalnych ekspozycji – mówi Radosław Jeż Co-founder & CEO firmy Skilltelligence. W kategoriach redukcji utraconej sprzedaży można zapewne mówić o kwotach sięgających przynajmniej setek tysięcy złotych, ponieważ klient miał dwukrotnie większą szansę na sięgnięcie po promowany produkt – dodaje.

Umów się na darmowe przygotowanie scenariusza dla Twojego produktu. Zadzwoń pod numer tel. +48 517 470 748 lub napisz na biuro@skilltelligence.pl . Dołącz do Grupy Żywiec, Acer, Johnson & Johnson oraz dziesiątek innych zadowolonych klientów.

Skilltelligence to firma, która działa na rynku od 2015 roku. Tworzą ją Radosław Jeż i Łukasz Głowacz – managerowie z 20-letnim stażem, z doświadczeniem w pracy w takich firmach, jak Grupa Telekomunikacja Polska, Orange, PZU, Unilever, Procter & Gamble Company.

 

Agencja Skilltelligence - skontaktuj się z nami

+48 517 470 748
+48 517 785 350

Biuro operacyjne:
ul. Łucka 15, lok. 207
00-842 Warszawa
(Flex Office - 2p.)

Siedziba: Skilltelligence Sp. z o.o.,
ul. Świeradowska 47,
02-662 Warszawa,
NIP: 521-369-62-06