Barometr Aktywności Promocyjnej w Sklepach Spożywczych – Maj 2019 r.

W kolejnej edycji badania aktywności branży FMCG w punktach sprzedaży, na przełomie kwietnia i maja 2019 roku, audytorzy firmy Skilltelligence zostali wysłani do 500 małych i średnich sklepów spożywczych z misją zbadania aktywności promocyjnej producentów w punkcie sprzedaży. Zgodnie z dotychczasowym podejściem, zadaniem naszych badaczy było wskazanie najbardziej widocznych form promocji POS w działach napojów bezalkoholowych, piwa, słonych przekąsek i słodyczy oraz lodów. W tej edycji ponownie pytamy także o typ stosowanej promocji (np. obniżka ceny lub gratis) oraz o widoczność i siłę przekonywania promocji do dokonania zakupów.

Przedstawione w niniejszym raporcie wyniki badania opierają się na samodzielnej decyzji audytorów, którą promocję wskażą. Decyzje naszych audytorów dobrze odzwierciedlają postrzeganie zwykłych konsumentów ponieważ na wybór wskazanej promocji wpływały dwa podstawowe czynniki – widoczność i atrakcyjność formy promocji w sklepie oraz poziom popularności danej marki / produktu w chwili badania, na przykład pod wpływem trwającej akcji ATL. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że osoby wykonujące badania nie są bezpośrednio związane z marketingiem i współpracują z nami w modelu crowdsourcingowym samodzielnie wybierając realizowane zadania. Wyniki badania pozwalają więc wnioskować, które z działań promocyjnych były najbardziej zauważalne przez przeciętnych konsumentów.

Wyniki realizacji

W obecnym badaniu na czele stawki ze zdecydowaną przewagą znalazły się piwa. Obserwowany w maju trend odpowiada typowej dynamice wiosny i początku lata, podczas których na prowadzenie zawsze wyraźnie wysuwa się piwo kosztem pozostałych kategorii – nawet napojów bezalkoholowych i przekąsek.

Najczęściej stosowane materiały POSM – ogólne zestawienie

Pod względem formy stosowanych przez producentów materiałów POS najliczniej w naszym badaniu pojawiały się różnego półki i podajniki z produktem, które szczególnie często były wykorzystywane w przypadku słodyczy, przekąsek oraz napojów bezalkoholowych.  Z kolei wszelkiego rodzaju naklejki, przywieszki i plakaty były zdominowane przez piwa.

Najczęściej stosowane materiały POSM – w podziale na branże

Poniższy wykres przedstawia rozwiązania, które w ramach zbadanej populacji najczęściej stosowały poszczególne branże. Jak wynika z załączonego poniżej wykresu rysuje się wyraźny podział tego jakie branże stosują poszczególne typy materiałów POSM. Z pewnością odpowiada to nie tylko preferencjom menedżerów trade marketingu w tych branżach ale także specyfice, gabarytom oraz opakowaniom poszczególnych produktów.

Najaktywniejsze marki – piwo i słodycze

Poniżej przedstawiamy zestawienie częstości występowania poszczególnych marek w każdej ze zbadanych kategorii. W branży piwnej najczęściej pojawiała się promocja piwa Tatra (33%). Marka ta blisko 2-krotnie wyprzedziła kolejnych konkurentów Piwo Żubr oraz Harnaś. W kategorii słodyczy liderem jest Wedel z sumarycznym wynikiem 23% dla czekolad i słodyczy tej marki natomiast poza nim oraz kilkoma innymi wyraźnymi liderami branża ta jest niezwykle rozdrobniona pod względem obecności POSM co dobrze obrazuje odsetek „Inne” wynoszący 43%.

Chcesz zobaczyć jakie rodzaje promocji były wykorzystane przez poszczególne branże w maju? A może sprawdzić widoczność i skuteczność promocji swojego produktu?

Pobierz bezpłatny raport Skilltelligence już teraz!

Raport_POSM_05-2019_Skilltelligence

Umów się na darmowe przygotowanie scenariusza dla Twojego produktu. Zadzwoń pod numer tel. +48 517 470 748 lub napisz na biuro@skilltelligence.pl . Dołącz do Grupy Żywiec, Acer, Johnson & Johnson oraz dziesiątek innych zadowolonych klientów.

Skilltelligence to firma, która działa na rynku od 2015 roku. Tworzą ją Radosław Jeż i Łukasz Głowacz – managerowie z 20-letnim stażem, z doświadczeniem w pracy w takich firmach, jak Grupa Telekomunikacja Polska, Orange, PZU, Unilever, Procter & Gamble Company.

Agencja Skilltelligence - skontaktuj się z nami

+48 517 470 748
+48 517 785 350

Biuro operacyjne:
ul. Łucka 15, lok. 207
00-842 Warszawa
(Flex Office - 2p.)

Siedziba: Skilltelligence Sp. z o.o.,
ul. Świeradowska 47,
02-662 Warszawa,
NIP: 521-369-62-06