Barometr Aktywności Promocyjnej w Sklepach Spożywczych – Maj 2019 r.

W kolejnej edycji badania aktywności branży FMCG w punktach sprzedaży, na przełomie kwietnia i maja 2019 roku, audytorzy firmy Skilltelligence zostali wysłani do 500 małych i średnich sklepów spożywczych z misją zbadania aktywności promocyjnej producentów w punkcie sprzedaży. Zgodnie z dotychczasowym podejściem, zadaniem naszych badaczy było wskazanie najbardziej widocznych form promocji POS w działach napojów bezalkoholowych, piwa, słonych przekąsek i słodyczy oraz lodów. W tej edycji ponownie pytamy także o typ stosowanej promocji (np. obniżka ceny lub gratis) oraz o widoczność i siłę przekonywania promocji do dokonania zakupów.

Przedstawione w niniejszym raporcie wyniki badania opierają się na samodzielnej decyzji audytorów, którą promocję wskażą. Decyzje naszych audytorów dobrze odzwierciedlają postrzeganie zwykłych konsumentów ponieważ na wybór wskazanej promocji wpływały dwa podstawowe czynniki – widoczność i atrakcyjność formy promocji w sklepie oraz poziom popularności danej marki / produktu w chwili badania, na przykład pod wpływem trwającej akcji ATL. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że osoby wykonujące badania nie są bezpośrednio związane z marketingiem i współpracują z nami w modelu crowdsourcingowym samodzielnie wybierając realizowane zadania. Wyniki badania pozwalają więc wnioskować, które z działań promocyjnych były najbardziej zauważalne przez przeciętnych konsumentów.

Wyniki realizacji

W obecnym badaniu na czele stawki ze zdecydowaną przewagą znalazły się piwa. Obserwowany w maju trend odpowiada typowej dynamice wiosny i początku lata, podczas których na prowadzenie zawsze wyraźnie wysuwa się piwo kosztem pozostałych kategorii – nawet napojów bezalkoholowych i przekąsek.

Najczęściej stosowane materiały POSM – ogólne zestawienie

Pod względem formy stosowanych przez producentów materiałów POS najliczniej w naszym badaniu pojawiały się różnego półki i podajniki z produktem, które szczególnie często były wykorzystywane w przypadku słodyczy, przekąsek oraz napojów bezalkoholowych.  Z kolei wszelkiego rodzaju naklejki, przywieszki i plakaty były zdominowane przez piwa.

Najczęściej stosowane materiały POSM – w podziale na branże

Poniższy wykres przedstawia rozwiązania, które w ramach zbadanej populacji najczęściej stosowały poszczególne branże. Jak wynika z załączonego poniżej wykresu rysuje się wyraźny podział tego jakie branże stosują poszczególne typy materiałów POSM. Z pewnością odpowiada to nie tylko preferencjom menedżerów trade marketingu w tych branżach ale także specyfice, gabarytom oraz opakowaniom poszczególnych produktów.

Najaktywniejsze marki – piwo i słodycze

Poniżej przedstawiamy zestawienie częstości występowania poszczególnych marek w każdej ze zbadanych kategorii. W branży piwnej najczęściej pojawiała się promocja piwa Tatra (33%). Marka ta blisko 2-krotnie wyprzedziła kolejnych konkurentów Piwo Żubr oraz Harnaś. W kategorii słodyczy liderem jest Wedel z sumarycznym wynikiem 23% dla czekolad i słodyczy tej marki natomiast poza nim oraz kilkoma innymi wyraźnymi liderami branża ta jest niezwykle rozdrobniona pod względem obecności POSM co dobrze obrazuje odsetek „Inne” wynoszący 43%.

Chcesz zobaczyć jakie rodzaje promocji były wykorzystane przez poszczególne branże w maju? A może sprawdzić widoczność i skuteczność promocji swojego produktu?

Pobierz bezpłatny raport Skilltelligence już teraz!

Raport_POSM_05-2019_Skilltelligence

Umów się na darmowe przygotowanie scenariusza dla Twojego produktu. Zadzwoń pod numer tel. +48 517 470 748 lub napisz na biuro@skilltelligence.pl . Dołącz do Grupy Żywiec, Acer, Johnson & Johnson oraz dziesiątek innych zadowolonych klientów.

Skilltelligence to firma, która działa na rynku od 2015 roku. Tworzą ją Radosław Jeż i Łukasz Głowacz – managerowie z 20-letnim stażem, z doświadczeniem w pracy w takich firmach, jak Grupa Telekomunikacja Polska, Orange, PZU, Unilever, Procter & Gamble Company.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close