Crowdsourcing – czy możliwy jest natychmiastowy zwrot z inwestycji?

jak inwestować w crowdsourcing

Crowdsourcing wprowadzony dla Twojej firmy może generować zaskakujące korzyści. Poznaj zalety crowdsourcingu i zacznij wykorzystywać jego potencjał.  Korzyści z wykorzystywania crowdsourcingu do pozyskiwania przeróżnych danych jest wiele. Niskie koszty, szybkość działania i obiektywność audytorów powodują, że dla dużej części zadań weryfikacyjnych bądź „wywiadowczych” to rozwiązanie idealne.

Jest jednak pewien obszar, w którym metoda ta wydaje się wręcz niezastąpiona, a w dodatku zazwyczaj powodująca bezpośredni zwrot z „inwestycji”. To projekty promocyjne prowadzone przez naszych klientów z różnych branż, w każdego typu punktach sprzedaży detalicznej na terenie całego kraju.

W zależności od stopnia złożoności oraz skali takich projektów, zazwyczaj zaangażowane są w nie dwie, trzy lub nawet więcej osobnych organizacji: producent zlecający akcję, agencja kreatywna przygotowująca przekaz, firma promocyjna organizująca merytorycznie przedsięwzięcie, terenowy wykonawca obsługujący logistykę oraz sieć sprzedaży, w której ma odbyć się promocja. Zdarza się też, że bezpośrednio w prace angażują się także przedstawiciele agencji kreatywnej opracowującej np. założenia wizualne kampanii.

Zaleta crowdsourcingu – sprawdzaj i reaguj od razu 

Crowdsourcingowa weryfikacja może przyjść z pomocą kiedy wszystko wydaje się już przygotowane – okazuje się, że krytycznych jest kilka pierwszych (oraz kilka ostatnich, ale o tym za chwilę) dni akcji. Nie spotkaliśmy się jeszcze z sytuacją, w której teoretycznie doskonale opracowany plan działań został zrealizowany w sposób, który pozwoliłby zainteresowanym na uznanie go za pełny sukces.

W sklepach nie pojawiają się materiały informacyjne, a więc klienci, siłą rzeczy, nie są stymulowani i nie modyfikują swoich planów zakupowych tak jak “powinni”. Obsługa sklepu udziela niepełnych lub błędnych informacji związanych z zasadami organizowanej promocji albo nie udziela ich w ogóle. Klienci chcieliby skorzystać z promocji, lecz nie mogą, bo kasjerzy nie mają naklejek do wydawania. Na naklejki mogliby otrzymać atrakcyjne upominki, ale nie mogą ich nigdzie zobaczyć, a ekspozytory stoją puste. W całym tym promocyjnym łańcuchu jest wiele elementów, które mogą zawieść i zawodzą. A przyczyn może być bez liku, bo cała taka akcja to sekwencja zdarzeń, koordynowana przez różne podmioty.

Działania marketingowe – sprawdź co nie działa i znajdź najsłabsze ogniwo

Jeśli przedsięwzięcie przynosi efekt zbliżony do zamierzonego (czyli, powiedzmy, akcja ma odpowiedni wpływ na słupki sprzedaży) to drobne niepowodzenia idą w zapomnienie. Gorzej, jeśli setki tysięcy złotych wydane na cały projekt nie przynoszą efektu albo jest on niewspółmiernie mały.

Ktoś musi za to odpowiedzieć, prawda? Jak zatem stwierdzić, który element zawiódł, skoro:

– agencja kreatywna twierdzi, że pomysł był super, tylko wykonanie było złe,

– logistyka deklaruje, że wszystko dotarło na czas,

– obsługa sklepów skarży się, że chciała użyć materiałów, ale ich nie dostała, albo przyszły za późno – klienci często pytają, o jaką promocję w ogóle chodziło, bo ani oni, ani obsługa nic nie wiedzieli.

Społeczność Skilltelligence – czy to rozwiązanie idealne dla Ciebie?

Tą pozornie patową, sytuację można rozwiązać jednym badaniem, które odbędzie się błyskawicznie  w wyniku którego natychmiast dowiemy się, co poszło nie tak. „Crowdsourcingowi Audytorzy” Skilltelligence w kilka – kilkanaście godzin mogą odwiedzić nawet tysiące wskazanych placówek. Na miejscu każdy z nich sprawdzi, czy promocja obowiązuje, jakie są dostępne materiały informacyjne, co na temat akcji wiedzą sprzedawcy, a jeżeli stwierdzą jakieś braki, to zapytają kierownika np. dlaczego nie ma wystawionego ekspozytora albo z jakiego powodu stoi on pusty. Na koniec jeszcze, jako przeciętni, typowi konsumenci, audytorzy sami jeszcze wyrażą opinię o promocji. Cały skrypt stanowiący instrukcję dla audytorów opracowywany jest wspólnie z klientem – zleceniodawcą badania. To sprawia, że mogą się w nim znaleźć polecenia lub pytania, które szczególnie go interesują i które dostarczają precyzyjnej informacji.

Mierzenie efektywności implementacji promocji – raport i wnioski

Raport, który klient dostanie od nas niezwłocznie po zakończeniu badania, wskaże kto „zawinił” w jakich obszarach oraz dostarczy bezpośredniego feedbacku o akcji z perspektywy konsumenckiej. Z racji, że cała akcja weryfikacyjna odbędzie się niezwykle szybko, na samym początku obowiązywania promocji, a klient spływające z terenu dane będzie mógł oglądać on-line, w czasie rzeczywistym, to nadal wiele rzeczy będzie można „uratować”, podejmując doraźnie interwencję tam, gdzie coś szwankuje.

„Winny” całemu zdarzeniu będzie mógł się zrehabilitować i albo pokryć część kosztów, albo chociażby już za darmo przedłużyć obowiązywanie promocji. Biorąc pod uwagę, że taki audyt to koszt kilku – kilkunastu tysięcy złotych, czyli ułamek budżetu typowej akcji promocyjnej, zdecydowanie warto uwzględniać ten element podczas planowania, szczególnie że zwrot z takiej inwestycji będzie natychmiastowy.

Weryfikacja implementacji promocji – warto sprawdzić dwa razy

Wspomniałem też wcześniej, że dobrze jest weryfikować implementację promocji także pod koniec jej trwania. Kiedy uda się zapanować nad startem i doprowadzić całą akcję do stanu, w którym większość elementów działa tak, jak zaplanowano, często zapomina się o tym, że proces powinien działać poprawnie przez cały czas. Jednak w ostatnich dniach obowiązywania promocji zdarza się, że brakuje już nagród albo materiałów promocyjnych i informacyjnych, kończą się naklejki, wykupione zostały wszystkie produkty objęte promocją itp. Zdarza się również, niestety, że punkty objęte akcją szykują się już do uruchomienia kolejnej promocji, innego producenta, bądź związanej z innymi produktami i – ułatwiając sobie zadanie – decydują się nieco wcześniej zakończyć obecną akcję, na przykład demontując istniejącą ekspozycję i sukcesywnie zastępując ją tą nową. Tak się, oczywiście, dziać nie powinno, bo producent zapłacił przecież za konkretny okres obowiązywania swojej akcji i ma prawo oczekiwać, że wykonawca będzie utrzymywał odpowiedni standard przez cały czas. Jeśli tego nie robi, to albo jest to podstawa do uzyskania zwrotu części kosztów, albo przynajmniej do przedłużenia promocji o pewien czas.

Podsumowując: wykorzystujmy crowdsourcing, korzystajmy z wielotysięcznej rzeszy skupionej wokół platformy Skilltelligence i monitorujmy standardy, szczególnie w najistotniejszych momentach trwania akcji promocyjnych. To się bardzo opłaca i często zwraca się od razu i bezpośrednio, nawet pomijając korzyści pośrednie, czyli po prostu większą skuteczność działań naszych klientów.

 

Agencja Skilltelligence - skontaktuj się z nami

+48 517 470 748
+48 517 785 350

Biuro operacyjne:
ul. Łucka 15, lok. 207
00-842 Warszawa
(Flex Office - 2p.)

Siedziba: Skilltelligence Sp. z o.o.,
ul. Świeradowska 47,
02-662 Warszawa,
NIP: 521-369-62-06

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close