Czekoladowe święta, czyli jak wykorzystać najlepszy okres sprzedażowy

Okres przedświąteczny to okres wzmożonej pracy dla bardzo wielu branż. Kiedy tylko ze sklepów znikną znicze i kwiaty nagrobne, pojawiają się w nich ozdoby świąteczne, propozycje upominków, a także… dużo czekolady. Z okazji Mikołajek i Bożego Narodzenia kupujemy i spożywamy jej całkiem pokaźne ilości.

Jaką czekoladę kupimy w okresie przedświątecznym?

 

Postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się temu słodkiemu tematowi i zorganizowaliśmy szybkie badanie ankietowe na grupie 400 respondentów w wielu 18-50 lat. Zapytaliśmy ich o to, jakie wyroby czekoladowe znajdą się w ich mikołajkowo-świątecznych koszykach.

Wśród najpopularniejszych marek zdecydowanie dominuje swojsko się kojarzący E. Wedel oraz rozpoznawalna chyba na całym świecie Milka. Logo producenta jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na wybór konkretnego wyrobu czekoladowego — obok walorów smakowych oraz ceny. W mniejszym stopniu kierujemy się wyglądem opakowania, składem czy aktualnie obowiązującymi promocjami.

Kupowana czekolada przyjmie najprawdopodobniej formę tradycyjnej tabliczki lub okolicznościowej figurki. Rzadziej sięgamy po bombonierki, cukierki lub batoniki. Połowa badanych wyda na czekoladowe przyjemności kwotę w przedziale 21-50 zł, a około jedna trzecia planuje zmieścić się w kwocie do 100 zł.

Ta informacja ucieszy w największym stopniu hipermarkety, ponieważ to właśnie tam planuje nabyć czekoladowe słodkości ponad dwie trzecie ankietowanych. Co piąta osoba wybierze centrum handlowe — inne kanały handlowe mają marginalne znaczenie.

Warunek skorzystania ze świątecznej koniunktury

Aby móc zużytkować najlepszy okres sprzedażowy w sieciach handlowych, konieczne jest zadbanie o szereg szczegółów: dostępność towarów, ich właściwą ekspozycję oraz konkurencyjną cenę. Z naszych doświadczeń zebranych w kilkuset audytach dla branży FMCG wynika, że porozumienia dotyczące ekspozycji i dystrybucji realizowane są w zaledwie 40%-60%. To znacznie zmniejsza szansę realizacji założonego celu dowolnej, choćby najlepiej skonstruowanej kampanii marketingowej.

Przeprowadzając odpowiednie badanie audytowe w placówkach handlowych można wszelkie nieprawidłowości błyskawicznie zidentyfikować i zmierzyć skalę ich występowania. Wiedza o tym, jak wygląda realna sytuacja, to podstawa podjęcia potrzebnych działań korygujących. Pozwolą one producentom i dostawcom w pełni skorzystać ze świątecznej koniunktury — nie tylko na czekoladę.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close