Jak przygotować scenariusze?


Istotą usługi, którą oferuje Skilltelligence jest kierowanie zadań badawczych lub ankiet do społeczności audytorów obecnej w całej Polsce i realizującej badania na rzecz naszych klientów. Formułując pytania i polecenia dla naszych Pszczółek musimy pamiętać, aby robić to w sposób przystępny, jasny i jednoznaczny.

 

Poniżej przedstawiamy kluczowe wskazówki dla osób, które będą zajmować się opracowaniem kwestionariuszy i scenariuszy badań:

 

  • „obraz jest wart tysiąc słów” – tam gdzie poszukujemy konkretnego rodzaju ekspozycji, produktu, lub materiału promocyjnego, szczególnie gdy jest to dosyć specjalistyczny materiał (np. wobbler lub podajnik z produktem) koniecznie trzeba pokazać naszemu audytorowi odpowiednią wizualizację, prezentującą poszukiwany materiał lub produkt,

 

  • „małymi krokami do celu” – nawiązując do powyższego przykładu warto dodać, że jeżeli w scenariuszu występuje kilka pytań dotyczących tego samego elementu to należy je zgrupować w scenariuszu w jednym ciągu poleceń. Dla przykładu – jeżeli poszukujemy np. wobblera, to ciąg poleceń powinien być następujący: najpierw pokazujemy wizualizację określonego materiału promocyjnego, tłumaczymy w jakim miejscu sklepu lub placówki powinien się on znajdować, następnie pytamy o to, czy ten materiał został odnaleziony, możemy od razu również zadać pytanie ile takich elementów udało się odnaleźć, a następnie poprosić o wykonanie zdjęcia dokumentującego,

 

  • „neutralność scenariusza” – scenariusz, który konstruujemy nie powinien w żaden sposób preferować określonego typu odpowiedzi. Oznacza to, że niezależnie od tego czy w trakcie określonej wizyty potwierdzany jest stan pożądany, na przykład występowanie jakiegoś elementu promocji, to niezależnie od tego czy element ten występuje w sklepie czy nie – pracochłonność dla audytora musi być identyczna po to, aby nie skłaniać ku udzielaniu odpowiedzi „łatwiejszych” – mniej pracochłonnych. W praktyce realizujemy to tak, aby w przypadku wystąpienia określonego materiału POS wymagać wykonania jego zdjęcia, a w przypadku jego braku – odpowiedniej dokumentacji zdjęciowej miejsca, w którym materiał powinien się znajdować,

 

  • „mów do mnie drukowanymi literami” – w tym punkcie chodzi o to, że jako doświadczeni marketingowcy i specjaliści innych, pokrewnych dziedzin często niezauważalnie dla nas samych zaczynamy stosować hermetyczny, pełen specjalistycznych sformułowań język. Przygotowując polecenia do scenariusza badawczego powinniśmy pamiętać o kilku rzeczach – nasi audytorzy mają już pewne doświadczenie z podobnych badań, ale przede wszystkim są zwykłymi konsumentami – z tego powodu powinniśmy używać potocznego języka, unikając zbyt technicznych pojęć oraz starać się wyrażać w jak najbardziej jednoznaczny i przejrzysty sposób,

 

  • „logika, logika i jeszcze raz logika” – każdy scenariusz badawczy, a nawet ankieta może zawierać pewien ciąg powiązanych ze sobą logicznie pytań lub czynności. W przypadku, gdy mamy, na przykład do czynienia z poszukiwaniem w sklepie określonego wobblera, i w ramach sprawdzenia mamy też odpowiedzieć na pytanie o liczbę znajdujących się w sklepie egzemplarzy oraz miejsce ich występowania, warto od razu przewidzieć możliwe do zaistnienia przypadki. Pozostając zatem przy wcześniejszym przykładzie musimy umożliwić audytorowi udzielenie odpowiedzi np. – „brak wobblera” lub „0 sztuk wobblera w sklepie”, a następnie w pytaniu o zlokalizowanie wobblera w placówce – umożliwić udzielenie odpowiedzi „nie dotyczy – brak wobblera”.

 

Przedstawione powyżej wytyczne to najważniejsze według nas rady przy konstruowaniu scenariuszy badawczych i ankiet. Wiele doświadczeń zdobywa się już w trakcie pracy, ale to wymaga gotowości uczenia się na błędach.

Tworząc nasz interfejs samoobsługowy (live.skilltelligence.pl) chcieliśmy zapewnić jego maksymalną intuicyjność. Nasi Klienci potwierdzają, że w dużym stopniu nam się to udało. Interfejs prowadzi Klienta za rękę, krok po kroku wskazując jakie informacje powinny zostać wprowadzone –  mówi Łukasz Głowacz Co-founder & CEO firmy Skilltelligence. – Sądzę też, że konstruowanie scenariusza badania w postaci „storyline” przedstawiającego na kolejnych ekranach niezbędne działania audytora w terenie też przyczynia się do wygody tego rozwiązania – dodaje.

Umów się na darmowe przygotowanie scenariusza dla Twojego produktu. Zadzwoń pod numer tel. +48 517 470 748 lub napisz na biuro@skilltelligence.pl . Dołącz do Grupy ŻywiecAcerJohnson & Johnson oraz dziesiątek innych, zadowolonych klientów.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close