Jak przygotować scenariusze?


Istotą usługi, którą oferuje Skilltelligence jest kierowanie zadań badawczych lub ankiet do społeczności audytorów obecnej w całej Polsce i realizującej badania na rzecz naszych klientów. Formułując pytania i polecenia dla naszych Pszczółek musimy pamiętać, aby robić to w sposób przystępny, jasny i jednoznaczny.

 

Poniżej przedstawiamy kluczowe wskazówki dla osób, które będą zajmować się opracowaniem kwestionariuszy i scenariuszy badań:

 

  • „obraz jest wart tysiąc słów” – tam gdzie poszukujemy konkretnego rodzaju ekspozycji, produktu, lub materiału promocyjnego, szczególnie gdy jest to dosyć specjalistyczny materiał (np. wobbler lub podajnik z produktem) koniecznie trzeba pokazać naszemu audytorowi odpowiednią wizualizację, prezentującą poszukiwany materiał lub produkt,

 

  • „małymi krokami do celu” – nawiązując do powyższego przykładu warto dodać, że jeżeli w scenariuszu występuje kilka pytań dotyczących tego samego elementu to należy je zgrupować w scenariuszu w jednym ciągu poleceń. Dla przykładu – jeżeli poszukujemy np. wobblera, to ciąg poleceń powinien być następujący: najpierw pokazujemy wizualizację określonego materiału promocyjnego, tłumaczymy w jakim miejscu sklepu lub placówki powinien się on znajdować, następnie pytamy o to, czy ten materiał został odnaleziony, możemy od razu również zadać pytanie ile takich elementów udało się odnaleźć, a następnie poprosić o wykonanie zdjęcia dokumentującego,

 

  • „neutralność scenariusza” – scenariusz, który konstruujemy nie powinien w żaden sposób preferować określonego typu odpowiedzi. Oznacza to, że niezależnie od tego czy w trakcie określonej wizyty potwierdzany jest stan pożądany, na przykład występowanie jakiegoś elementu promocji, to niezależnie od tego czy element ten występuje w sklepie czy nie – pracochłonność dla audytora musi być identyczna po to, aby nie skłaniać ku udzielaniu odpowiedzi „łatwiejszych” – mniej pracochłonnych. W praktyce realizujemy to tak, aby w przypadku wystąpienia określonego materiału POS wymagać wykonania jego zdjęcia, a w przypadku jego braku – odpowiedniej dokumentacji zdjęciowej miejsca, w którym materiał powinien się znajdować,

 

  • „mów do mnie drukowanymi literami” – w tym punkcie chodzi o to, że jako doświadczeni marketingowcy i specjaliści innych, pokrewnych dziedzin często niezauważalnie dla nas samych zaczynamy stosować hermetyczny, pełen specjalistycznych sformułowań język. Przygotowując polecenia do scenariusza badawczego powinniśmy pamiętać o kilku rzeczach – nasi audytorzy mają już pewne doświadczenie z podobnych badań, ale przede wszystkim są zwykłymi konsumentami – z tego powodu powinniśmy używać potocznego języka, unikając zbyt technicznych pojęć oraz starać się wyrażać w jak najbardziej jednoznaczny i przejrzysty sposób,

 

  • „logika, logika i jeszcze raz logika” – każdy scenariusz badawczy, a nawet ankieta może zawierać pewien ciąg powiązanych ze sobą logicznie pytań lub czynności. W przypadku, gdy mamy, na przykład do czynienia z poszukiwaniem w sklepie określonego wobblera, i w ramach sprawdzenia mamy też odpowiedzieć na pytanie o liczbę znajdujących się w sklepie egzemplarzy oraz miejsce ich występowania, warto od razu przewidzieć możliwe do zaistnienia przypadki. Pozostając zatem przy wcześniejszym przykładzie musimy umożliwić audytorowi udzielenie odpowiedzi np. – „brak wobblera” lub „0 sztuk wobblera w sklepie”, a następnie w pytaniu o zlokalizowanie wobblera w placówce – umożliwić udzielenie odpowiedzi „nie dotyczy – brak wobblera”.

 

Przedstawione powyżej wytyczne to najważniejsze według nas rady przy konstruowaniu scenariuszy badawczych i ankiet. Wiele doświadczeń zdobywa się już w trakcie pracy, ale to wymaga gotowości uczenia się na błędach.

Tworząc nasz interfejs samoobsługowy (live.skilltelligence.pl) chcieliśmy zapewnić jego maksymalną intuicyjność. Nasi Klienci potwierdzają, że w dużym stopniu nam się to udało. Interfejs prowadzi Klienta za rękę, krok po kroku wskazując jakie informacje powinny zostać wprowadzone –  mówi Łukasz Głowacz Co-founder & CEO firmy Skilltelligence. – Sądzę też, że konstruowanie scenariusza badania w postaci „storyline” przedstawiającego na kolejnych ekranach niezbędne działania audytora w terenie też przyczynia się do wygody tego rozwiązania – dodaje.

Umów się na darmowe przygotowanie scenariusza dla Twojego produktu. Zadzwoń pod numer tel. +48 517 470 748 lub napisz na biuro@skilltelligence.pl . Dołącz do Grupy ŻywiecAcerJohnson & Johnson oraz dziesiątek innych, zadowolonych klientów.

Agencja Skilltelligence - skontaktuj się z nami

+48 517 470 748
+48 517 785 350

Biuro operacyjne:
ul. Łucka 15, lok. 207
00-842 Warszawa
(Flex Office - 2p.)

Siedziba: Skilltelligence Sp. z o.o.,
ul. Świeradowska 47,
02-662 Warszawa,
NIP: 521-369-62-06