Jak świąteczne zakupy, to tylko online?

To nasze pierwsze Święta w odmiennej, epidemicznej rzeczywistości. Czy restrykcje i obawa o zdrowie wpłynęły na nasze zwyczaje zakupowe? Zapytaliśmy Społeczność crowdsourcingową skupioną wokół aplikacji BuzzBee o kilka rzeczy związanych z tym, jak radzą sobie z zakupami w przedświątecznym okresie, co kupują online (bo to najoczywistsza alternatywa dla „tradycyjnego”, przedświątecznego biegania po centrach handlowych), czy zakupy internetowe sprawiają im jakąś trudność i jakie miejsca w Sieci najchętniej odwiedzają.

 

Świąteczne zakupy online – badanie rynku na użytkownikach BuzzBee

Nie należy traktować tego jako badania reprezentatywnego: użytkownicy BuzzBee, to w większości ludzie młodzi, którzy charakteryzują się też wyższym niż przeciętny poziomem umiejętności posługiwania się tak sprzętem elektronicznym, jak i usługami dostępnymi za jego pośrednictwem. Niemniej uznaliśmy, że warto podzielić się z Państwem kilkoma informacjami, które udało nam się pozyskać.

 

W ankiecie, którą wypełniło dla nas tysiąc osób, przewagę stanowili mężczyźni. Wspomniany wyżej młody wiek respondentów oznacza, że jedynie 50 spośród nich miało więcej niż 45 lat.

 

Zakupy internetowe to norma, ale ma swoje ograniczenia

Na pytanie „Jak często dokonujesz zakupów w Sieci?” padła jedna odpowiedź „Nie dokonuję ich wcale”. Jednocześnie aż 70% osób deklaruje, że podczas epidemii dokonuje zakupów online tak samo często lub tylko trochę częściej niż w normalnej sytuacji, co pokazuje to dość wyraźnie, że zakupy internetowe dawno już przestały być czymś wyjątkowym, a stały się tak samo popularne jak tradycyjne odwiedzanie sklepów.

Z komentarzy, które pojawiały się w ankietach wynika, że największą niedogodnością w zdalnych zakupach jest brak możliwości fizycznego kontaktu z nabywanym produktem. Ma to znaczenie zwłaszcza podczas dokonywania zakupów żywnościowych, gdzie często podejmujemy decyzję oglądając, wąchając lub nawet kosztując produktu (sprzedaż zaladowa) oraz przymierzając, w przypadku zakupów ubrań i obuwia. Ta druga niedogodność jest jednak mniej uciążliwa głównie dzięki temu, że wielu dostawców oferuje możliwość wygodnego i bezpłatnego zwrotu produktów, umożliwiając tym samym przymierzanie w domu.

Poprosiliśmy respondentów, aby wskazali nam produkty, które zazwyczaj / najczęściej kupują drogą internetową, przy czym mieli oni możliwość zaznaczenia kilku typów produktów. W kategorii „Coś innego” znalazły się m.in. suplementy diety, artykuły dla zwierząt, elementy wyposażenia domu oraz części motoryzacyjne.

 

Zgodnie z przewidywaniami, niemal wszystkie osoby wskazywały brak możliwości obejrzenia produktu jako największą wadę zakupów w sklepach wirtualnych. Ponadto najwięcej „zarzutów” dotyczyło niepełnego lub błędnego opisu towaru, małej liczby niskiej jakości lub źle wykonanych zdjęć.

 

Świąteczne zakupy – online cała oferta jest na wyciągnięcie ręki

Odpowiadając na pytanie o ulubione sklepy online, respondenci w ponad połowie (56%) wskazywali na Allegro. Nie stanowiły zaskoczenia także inne pojawiające się w odpowiedziach marki, choć liczba wskazań była znacznie niższa niż w przypadku głównego na naszym rynku „agregatora ofert”. Wśród nich znalazły się m.in. te szeroko znane, jak Empik, Zalando, Euro RTV AGD, nieco bardziej egzotyczne, jak często wskazywany Aliexpress oraz bardziej niszowe, specjalizujące się np. w cyfrowej dystrybucji gier komputerowych, czyli Steam i Epic Games. Popularnym „sklepem” okazał się też portal ogłoszeniowy OLX.

 

Zakupy internetowe to wygodne rozwiązanie

Nie jest, oczywiście, zaskoczeniem, że wygoda i dostępność popularnych paczkomatów powoduje, że właśnie one są najchętniej wybieranymi formami odbioru zamówionych produktów. Wraz z dostawami kurierskimi to preferowana sposób przekazania zakupów dla ponad 90% osób. Jedynie 5% respondentów wskazuje na list lub paczkę pocztową jako swój pierwszy wybór.

 

  • Niemal wszyscy ankietowani (97%) uznają dokonywanie zakupów internetowych za łatwe lub bardzo łatwe. Jedynie kilka osób uznało ten proces za trudny, a kilkanaście określiło go jako „ani łatwy, ani trudny”.
  • Trzy najczęściej wskazywane czynniki wpływające na wybór internetowego sprzedawcy to wyprzedaże i przeceny, darmowa dostawa oraz możliwość bezpłatnego zwrotu zamówionego towaru.

 

Jak wspomniałem na początku, ta szybka i bardzo ogólna ankieta ma charakter poglądowy i była przeprowadzana na dość specyficznej grupie osób współpracujących ze Skilltelligence jako użytkownicy aplikacji BuzzBee. Ponieważ jednak na co dzień współpracuje z nami niemal 6 tysięcy osób na terenie całej Polski, przeprowadzamy także badania na precyzyjnie określonych grupach (demograficznie i geograficznie), jesteśmy również w stanie wyselekcjonować dla Państwa osoby spełniające zadane kryteria i skierować konkretne badanie tylko do wyselekcjonowanej i zweryfikowanej grupy. Zapraszamy sieć do zapoznania się z możliwościami i ofertą Skilltelligence, a my pozostajemy do Państwa dyspozycji!

 

Agencja Skilltelligence - skontaktuj się z nami

+48 517 470 748
+48 517 785 350

Biuro operacyjne:
ul. Łucka 15, lok. 207
00-842 Warszawa
(Flex Office - 2p.)

Siedziba: Skilltelligence Sp. z o.o.,
ul. Świeradowska 47,
02-662 Warszawa,
NIP: 521-369-62-06