Na co zwracać uwagę tworząc instrukcję do crowdsourcingowego badania rynku?

jak przygotować crowdsourcingowe badania rynku 2020

Badania rynku z wykorzystaniem społeczności badaczy crowdsourcingowych mają tę zaletę, że dzięki jednoczesnej mobilizacji kilku tysięcy osób w całej Polsce możliwe jest bardzo szybkie pozyskanie wiarygodnych danych z wielu placówek naraz w bardzo krótkim przedziale czasu – nawet w ciągu jednego dnia. 

 

Crowdsourcing jest nieoceniony w przypadku, gdy chcemy uzyskać „fotografię” sytuacji na rynku na przykład w zakresie poziomu dystrybucji, implementacji promocji POS, wdrożenia procedur i innych elementów wpływających na skuteczność sprzedaży w placówkach detalicznych. Zdając sobie jednak sprawę z zalet tego typu badań rynku, nie można zapomnieć o tym, że osoby je realizujące działają dorywczo, w miarę dostępności wolnego czasu i najczęściej na co dzień zajmują się zupełnie innymi rzeczami. Ich motywacją, oprócz odpowiedniego wynagrodzenia, są ciekawe, niezbyt czasochłonne i nieskomplikowane zadania lub (co bardziej pożądane) ambitne i interesujące wyzwania.

 

Zrealizowawszy w naszej czteroletniej już historii ponad tysiąc (sic!) różnorodnych projektów, w tym rynkowych, marketingowych, badań cen i konkurencji, jesteśmy w stanie zidentyfikować czynniki wpływające na atrakcyjność zadań dla społeczności i podzielić się z Klientami tymi spostrzeżeniami.

 

Zlecając badania (i ich analizę) ekspozycji promocyjnych, cen lub obecności produktu na półce w sklepie czy też tajemniczego klienta, warto przede wszystkim brać pod uwagę takie czynniki jak: czas realizacji projektowanego zadania, jasność i przejrzystość instrukcji oraz atrakcyjność samego zadania (tj. w jakim stopniu poza funkcją czysto zarobkową staje się ono np. częścią grywalizacji).

 

Zacznijmy zatem od czasu i uwagi, którą nasi audytorzy mogą poświęcić na realizację zadania. Oba te zagadnienia są w dużej mierze powiązane – z naszych doświadczeń wynika, że optymalne zadania wymagają wykonania nie więcej niż 6-10 zdjęć oraz odpowiedzi na maksymalnie 20 pytań w ramach jednej wizyty. Warto przede wszystkim pamiętać, że wykonywanie zdjęć oraz odpowiadanie na pytania dotyczące sytuacji w placówce to nie tylko czas poświęcony na klikanie we właściwe odpowiedzi na ekranie aplikacji Skilltelligence, bardzo często konieczne jest także przemieszczanie się z jednego działu sklepu do drugiego. Niektórzy nasi Klienci posiadają w swojej ofercie produkty występujące w kilku różnych (często oddalonych od siebie działach sklepu) – może to ”wymusić” podzielenie jednego, potencjalnie zbyt długiego scenariusza na dwa krótsze – każdy poświęcony innej kategorii produktów, a zatem również innej części sklepu. 

 

Zagadnieniem wpływającym bezpośrednio na czas i trudność realizacji zadania jest sposób sformułowania zadania i skonstruowania towarzyszących mu poleceń – szczególnie w zakresie udzielania odpowiedzi. Tworząc scenariusze badawcze oraz dążąc do tego, aby otrzymywane z terenu wyniki były porównywalne, jednoznaczne i dawały się poddawać natychmiastowej analizie, warto maksymalizować w badaniach udział pytań z listą wyboru (tzw. zamkniętych). Zatem w przypadku sprawdzania, czy dodatkowa ekspozycja znajdowała się na stojaku przy kasie, czy alejce głównej lub, zupełnie nie pojawiła się w sklepie, optymalne jest zaproponowanie audytorom listy wyboru z takimi opcjami. Z kolei w przypadku badania cen na półce warto się zastanowić czy audytor ma wpisać taką cenę do okienka w kwestionariuszu, czy też wystarczy nam odpowiedź z listy wyboru na pytanie – „czy cena produktu XYZ na półce wynosiła rekomendowaną wartość 13,99 zł czy była inna?”, z możliwością odpowiedzi – niższa, rekomendowana – 13,99 lub wyższa z ewentualnym uwzględnieniem opcji „zupełny brak produktu lub etykiety cenowej”. Powyższe wskazówki mają dwa podstawowe cele – ułatwiają pracę badacza i skracają czas przeprowadzania audytu w placówce – dają też Skilltelligence, jako koordynatorowi pracy społeczności w terenie, jednoznaczne wytyczne realizacyjne oraz kryteria, na podstawie których dokonuje się analizy wyników z badań w poszczególnych placówkach.

 

Innym, równie ważnym czynnikiem wpływającym na skuteczność, dokładność i szybkość realizacji badań jest poziom atrakcyjności zadania. Wszyscy chyba wiemy, że wykonywanie czynności pracochłonnych, które na dodatek są nudne, prowadzi do szybkiego znużenia i błędów. Nasi audytorzy także się męczą i nudzą w trakcie swoich wizyt we wskazanych placówkach. Warto więc maksymalnie urozmaicać zadania, tłumaczyć, dlaczego są realizowane i w miarę możliwości wprowadzać do scenariuszy elementy grywalizacji, zagadki, a czasem żartu. Dla większej motywacji do trudnych zadań zdarza nam się wprowadzać do zadań elementy konkursowe – np. konkurs na najlepsze ujęcie ekspozycji promocyjnej naszego Klienta, w wyniku którego możemy zaoferować ujęcia, które ozdobią prezentacje zarządu, a wyróżnieni przez nas audytorzy otrzymają ufundowane przez Klienta produkty – najlepiej jego własne, zwiększając grono konsumentów. 

 

Ostatnią wskazówką, którą chcemy podzielić się w tym artykule, jest to, że społeczność badaczy Skilltelligence ma określony profil demograficzny: główną jej cechą jest to, że mamy do czynienia z osobami młodymi, dobrze zorientowanymi w nowych technologiach,  studiującymi lub stawiającymi pierwsze kroki w samodzielnym życiu. Z tego względu społeczność ta jest znakomitym polem na realizację badań produktów dostępnych w masowym handlu, a także elektroniki użytkowej i AGD, jednak nie sprawdzi się najlepiej na przykład w badaniach rynkowych usług kredytowych, ubezpieczeniowych lub inwestycyjnych.

 

Zważywszy na wszystkie wymienione powyżej uwagi mamy do zaoferowania niezwykle skuteczną, szybką w działaniu oraz solidną społecznością badaczy o ile odpowiednio przygotujemy dla nich badania, które skonfigurujemy w optymalny i zrozumiały sposób.

 

Agencja Skilltelligence - skontaktuj się z nami

+48 517 470 748
+48 517 785 350

Biuro operacyjne:
ul. Łucka 15, lok. 207
00-842 Warszawa
(Flex Office - 2p.)

Siedziba: Skilltelligence Sp. z o.o.,
ul. Świeradowska 47,
02-662 Warszawa,
NIP: 521-369-62-06

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close