Nowoczesne technologie handlu na rok 2020

nowoczesne technologie kontroli handlu 2020

Żyjemy w świecie coraz szybszych przemian. W każdej dziedzinie technologia, a w zasadzie jej zastosowanie w nowych, innowacyjnych kontekstach, zmienia reguły działania – media społecznościowe zmieniają sposób komunikowania się i zdobywania przez nas interesujących informacji, zakupy poprzedzone są zbieraniem opinii społeczności, odbywają się coraz częściej online, a informacja o nas i o naszych zachowaniach konsumenckich śledzonych w sieci staje się coraz wartościowszą walutą. To tylko kilka z dziedzin, które redefiniują się lub rewolucjonizują na naszych oczach. W tym artykule rozpatrzymy nowoczesne technologie handlu na rok 2020.

W trakcie niedawnego Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji omówiony został wpływ technologii, w tym telekomunikacyjnej 5G, na handel detaliczny w placówkach fizycznych (tzw. bricks & mortar). Jeden z prelegentów na kongresie, dr Adam Czerniak, główny ekonomista Polityka Insight, przedstawił bardzo ciekawą wizję stopniowej redukcji liczebności obsługi, automatyzacji kas, automatycznego uzupełniania zapasów, personalizowanych rekomendacji i wielu innych (dla zainteresowanych podsumowanie wystąpienia znajduje się pod niniejszym linkiem).

Trudno się nie zgodzić z tym, że nowoczesne technologie handlu na rok 2020 zmienią oblicze handlu detalicznego i siłą rzeczy, także jego otoczenie organizacyjne. Zastanawiając się jednak nad spodziewanym zasięgiem i tempem rozprzestrzeniania się tego typu zmian, warto spojrzeć na to, jak bardzo i jak szybko tego typu zmiany wpłyną na obecny krajobraz handlu. Moim zdaniem, chociaż ewolucja ta będzie postępować relatywnie szybko, to z racji prostej ekonomii zwrotu z inwestycji nie trafią one od razu pod przysłowiowe strzechy, lecz zatrzymają się, przynajmniej w średnim okresie, na placówkach handlu nowoczesnego, zwłaszcza w większych i na sieciach handlowych, szczególnie tych o ściślejszej kontroli i organizacji.

 

Nowoczesne technologie handlu – czy małe i średnie przedsiębiorstwa są zagrożone?

 Małe i średnie sklepy, niedziałające w ramach dużych ponadregionalnych sieci, które stanowią nadal około połowy wszystkich placówek, prawdopodobnie dosyć długo będą się opierały daleko idącym zmianom organizacyjnym i technologicznym, o których była mowa w wystąpieniu dra Czerniaka. Poziom realizowanych przez nie obrotów po prostu nie pozwoli na daleko idące inwestycje w technologię – przynajmniej tak długo jak siła robocza będzie relatywnie tania i dostępna. Tego typu placówki nadal będą wymagały tradycyjnego podejścia w zaopatrzeniu, merchandisingu i kontroli, a co za tym idzie, nadal trzeba je będzie  obejmować „czujnym spojrzeniem” crowdsourcingowej społeczności badaczy.

 

Jakich zmian oczekujemy w Skilltelligence? Jakie działania zamierzamy wdrożyć pod wpływem nowych technologii handlu 2020?

Pytanie to należy rozpatrzyć w dwóch kontekstach – dla modernizowanych oraz dla bardziej tradycyjnych placówek handlowych. Moją tezą jest to, że w unowocześnianych sklepach, w których wdrażane będą najnowsze technologie, dużo łatwiejsze będzie pozyskanie informacji o dostępności i prawidłowej cenie produktu na półce. Jednakże, o ile sklepy nie zostaną wyposażone w kamery na stałe monitorujące stan półki (chodzi o planogramy, wdrożenie odpowiednich POSM itp.), a obraz z nich pochodzący nie będzie udostępniany zainteresowanym, to producenci i dystrybutorzy nadal nie będą mieli możliwości stwierdzenia czy półka z ich produktem została prawidłowo zatowarowania i ustawiona, oraz czy zastosowano odpowiednie materiały promocyjne (o ile takie miały się pojawić). Nowe technologie, o których tutaj piszemy, nie rozwiążą także  problemu weryfikacji obecności i prawidłowości wdrożenia jakichkolwiek ekspozycji poza regularną półką, a także nie zapewnią oceny procesu zakupu lub obsługi „oczami klienta” – obszary te będą wymagały tradycyjnego badania rynku: firmy, które ich dostarczą, nadal opierać się będą na fizycznych odwiedzinach placówek przez audytorów – niezależnie od tego czy będą to osoby działające w ramach społeczności crowdsourcingowej, czy zawodowi badacze.

 

Nowoczesne technologie handlu 2020 w tradycyjnych placówkach

Z kolei w placówkach tradycyjnych, nieobjętych zmianami technologicznymi omawianymi wcześniej, przestrzeń dla realizowanych dotąd badań marketingowych, audytów dystrybucji i promocji itp. nie ulegnie większym zmianom.

Niezależnie od tego, w jakich placówkach będą prowadzone badania, nasza branża z bardzo dużym zainteresowaniem śledzi następujące trendy:

  • uczenie maszynowe z przeznaczeniem do analizy obrazu pozyskiwanego z placówek pod kątem analizy ekspozycji półkowej oraz facingów poszukiwanych produktów. Jak dotąd nasze doświadczenia w tym zakresie są mieszane – przeszkolenie systemu pod kątem rozpoznawania np. 200 SKU zajmuje nadal dużo czasu i, o ile projekt nie jest realizowany z dużą częstością, przeznaczone na to nakłady przekraczają koszt interpretacji zdjęć dokonywanej przez człowieka,
  • elementy sztucznej inteligencji wspomagające audytora pod kątem bieżącej analizy jakości i jednoznaczności dostarczanych odpowiedzi. Obecnie nasze podejście do akceptacji danych z terenu nie umożliwia przekazywania sugestii usprawniających lub poleceń korekt odpowiedzi na bieżąco. Zatem jeżeli audytor w niezamierzony sposób wykona zdjęcie z niewłaściwą perspektywą lub będzie ono nieostre, to informację o tym otrzyma dopiero po przekazaniu wyników i ich weryfikacji: sztuczna inteligencja mogłaby na bieżąco „zwrócić uwagę” na mankamenty zdjęcia lub logikę udzielonych odpowiedzi,
  • uczenie maszynowe na poziomie znajdowania korelacji i prawidłowości w pozyskiwanych danych służące „maksymalizacji zwrotu z informacji” pozyskanych w terenie. Np. wykrywanie prawidłowości i korelacji osiąganych wyników zależnie od miejsca pozyskania danych (podział terenowy obszarów odpowiedzialności zespołów merchaniserskich) lub terminu zebrania danych – np. wpływ weekendu na porządek w placówce i jakość ekspozycji towarów.

 

Rewolucja czy klasyczna nowość na rynku polskim?

O ile zatem nowoczesne technologie zmienią sposób działania znaczącej części placówek handlowych, nie można powiedzieć, aby zrewolucjonizowały badania rynku poświęcone tym placówkom. Producenci i dystrybutorzy FMCG tak jak dotychczas będą musieli prowadzić wiele badań rynku – od weryfikacji dystrybucji i cen na półce, przez ocenę jakości implementacji planogramów i akcji promocyjnych w punkcie sprzedaży aż po tajemniczego klienta. Badania takie będą pozwalały optymalizować działanie i oceniać osiągane wyniki sprzedaży, dostarczając pełnego kontekstu informacyjnego. Z kolei badanie procesu i wrażeń z odwiedzin w sklepie lub punkcie usługowym oczami tajemniczego klienta pozostanie nieocenionym źródłem inspiracji dla oceny i projektowania „customer experience”. Tylko w oparciu o takie zobiektywizowane narzędzia i źródła informacji możliwe jest ocenienie, czy zmiany poziomu sprzedaży (zarówno pozytywne, jak i negatywne) wynikają tylko z podejmowanych „wielkich” działań marketingowych czy też ze skuteczności codziennej „pracy u podstaw” w dystrybucji, merchandisingu, trade marketingu czy procedurach obsługi klientów. Drogi Czytelniku – a jak Ty postrzegasz nowoczesne technologie handlu na rok 2020?

 

Agencja Skilltelligence - skontaktuj się z nami

+48 517 470 748
+48 517 785 350

Biuro operacyjne:
ul. Łucka 15, lok. 207
00-842 Warszawa
(Flex Office - 2p.)

Siedziba: Skilltelligence Sp. z o.o.,
ul. Świeradowska 47,
02-662 Warszawa,
NIP: 521-369-62-06

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close