Skilltelligence i jakość. Crowdsourcing kontra podejście tradycyjne

Skilltelligence wykorzystuje model crowdsourcingowy do realizacji bardzo różnych projektów badawczych. Kilka tysięcy współpracujących z nami audytorów/wykonawców terenowych ma możliwość dotarcia do niemal każdego zakątka Polski. Są to też członkowie lokalnych społeczności, doskonale orientujący się w swojej okolicy tak geograficznie, jak i “biznesowo”. Dzięki temu realizacje zadań spływają do nas bardzo szybko.
Nie są to jednak profesjonalni ankieterzy ani badacze rynku, a osoby, które mają za sobą odmienne doświadczenia, posiadają różne kompetencje i umiejętności. To stwarza pewne ograniczenia, co opisaliśmy niedawno w tekście “Do jakiego typu badań nie nadaje się crowdsourcing?”
Jednak w przypadku projektów których się podejmujemy, takich jak tajemniczy klient, store check, różnego rodzaju ankiety, weryfikacja promocji, sampling czy elementy monitorowania rynku Skilltelligence ma w stosunku do tradycyjnych rozwiązań badawczych kilka nieoczywistych przewag. Nieoczywistych, ponieważ właściwie w każdej rozmowie z nowymi klientami podnoszona jest kwestia wiarygodności dostarczanych przez współpracującą z nami społeczność wyników lub danych. Klienci zwracają uwagę na to, że skoro tak niewiele wiemy o poszczególnych osobach, mamy tylko podstawowe możliwości przeszkolenia ich w zakresie realizacji konkretnych zadań, a w dodatku nie są to nasi pracownicy etatowi, którym możemy „wydać polecenia służbowe”, to w porównaniu z podejściem klasycznym, gdzie gromadzeniem informacji zajmują się zatrudnieni w firmach zawodowcy, jakość danych „prawdopodobnie jest niska”. A to nieprawda!
Platforma Skilltelligence już na etapie projektowania zakładała, że tego typu wątpliwości mogą się pojawić i z góry zaplanowaliśmy szereg mechanizmów weryfikacyjnych oraz procesów quality assurance tak, aby zminimalizować ryzyko jakichkolwiek przekłamań. Dodatkowo sam model rozliczeń z klientami jest skonstruowany tak, że w przypadku jakichkolwiek wątpliwości nie istnieje ryzyko ponoszenia przez nich nieuzasadnionych kosztów.
Niech za przykład posłuży proste zadanie, polegające na przeprowadzeniu krótkiej ankiety z osobami, które właśnie dokonały drobnych zakupów w jednym ze sklepów sieci Stokrotka.
Tradycyjne podejście badawcze agencji miałoby najprawdopodobniej następujący proces:
- firma badawcza przygotowuje instrukcje dla swoich ankieterów, wyjaśniając im o co mają pytać
- przekazuje im listę adresów, pod które mają się udać po kolei tak, aby pod każdym sklepem przeprowadzić 5 ankiet
- wypłaca diety, udostępnia samochody i rezerwuje hotele osobom, które muszą dotrzeć w okolice Szczecina, Jeleniej Góry, Suwałk i Ustrzyk Dolnych z innych miast
- po tygodniu zeskanowane ankiety spływają do koordynatora projektu, który w pliku excel przygotowuje zestawienie dla klienta oraz raport statystyczny z badania i po 14 dniach przekazuje go do zamawiającego usługę
- tydzień później klient wraca do agencji z listą uwag i wątpliwości
- po kolejnym tygodniu wyjaśniania kwestii z terenowymi agentami poprawiony raport zostaje wysłany do klienta wraz z fakturą pomniejszoną o nieprawidłowe realizacje.
Spójrzmy teraz jak to wygląda z perspektywy Skilltelligence w projektach realizowanych za pośrednictwem naszej platformy:
- ekspert Skilltelligence przygotowuje precyzyjny skrypt dla ankieterów, wyświetlający im na ekranie smartfonu dokładne pytania, które mają zadać i prowadzący krok po kroku przez kolejne polecenia (a jeśli klient ma jasną wizję takiego scenariusza, to może to w kilka minut zrobić sam na poprzez Skilltelligence Live)
- ponieważ nie są wymagane żadne szkolenia ani przekazywanie listy adresów do odwiedzenia (baza adresowa jest automatycznie przetwarzana przez system i udostępniana w formie pinezek na mapie w aplikacji mobilnej), po kilkunastu minutach tysiące osób w całej Polsce informowane są o dostępności nowego zadania
- osoba, która jest w okolicy danej lokalizacji może rozpocząć przeprowadzenie ankiety wyłącznie wtedy, gdy znajdzie się w promieniu nie większym niż 50 metrów od wskazanego punktu (automatyczna weryfikacja pozycji GPS), a całość realizowana jest online, na ekranie smartfonu w ramach naszej aplikacji BuzzBee
- po zakończeniu każdej realizacji wyniki są natychmiast przekazywane na serwery Skilltelligence, a pracownicy od razu je przeglądają. Ponieważ w scenariuszu badania znajduje się polecenie wykonania zdjęć wejścia do sklepu oraz paragonu ankietowanej osoby, nie ma praktycznie możliwości, aby ankiety były „wypełnianie” gdzieś indziej, na przykład w pobliskiej kawiarni
- Skilltelligence sprawdza również automatycznie (i wyłapuje „podejrzane” realizacje) spójność merytoryczną odpowiedzi, co jest ułatwione przez znajdujące się w scenariuszu pytania kontrolne
- w razie wątpliwości realizacje są odrzucane i nigdy nie trafiają do klienta, a dana lokalizacja wraca do puli i może zostać odwiedzona przez inną osobę z okolicy. Jeśli wszystko jest w porządku, realizacja jest akceptowana i w czasie rzeczywistym trafia do klienta, który może zacząć obrabiać szczątkowe dane, wyciągać wnioski, a nawet podejmować pierwsze decyzje lub akcje
- zbieranie danych kończy się po kilku godzinach, specjalista Skilltelligence dokonuje statystycznej obróbki i przygotowuje komentarz, który następnego dnia rano w formie prezentacji trafia na adres email przedstawiciela klienta wraz z fakturą obejmującą wyłącznie poprawne realizacje zadań.
Taką właśnie różnicę w jakości i szybkości tworzą technologia w służbie crowdsourcingu, crowdsourcing w służbie Skilltelligence i Skilltelligence w służbie klientom.
– Nasze rozwiązanie od samego początku zakładało, że wszystkie spływające z terenu odpowiedzi muszą być weryfikowalne ponieważ bazujemy na osobach dorywczo wykonujących dla nas zadania badawcze i terenowe. Dlatego wprowadziliśmy szereg metod kontroli oraz korekty danych -mówi Łukasz Głowacz Co-founder & CEO firmy Skilltelligence. – Co interesujące, wiele z tradycyjnych firm badawczych nie idzie tak daleko jak my polegając na często zawodnym zaufaniu do swoich pracowników. Niejeden Klient skarżył się nam na to, że np. w przypadku tradycyjnych badań ankietowych większość odpowiedzi jest wytworem wyobraźni ankieterów – dodaje.
Umów się na darmowe przygotowanie scenariusza dla Twojego produktu. Zadzwoń pod numer tel. +48 517 470 748 lub napisz na biuro@skilltelligence.pl . Dołącz do Grupy Żywiec, Acer, Johnson & Johnson oraz dziesiątek innych, zadowolonych klientów.
Agencja Skilltelligence - skontaktuj się z nami
+48 517 470 748
+48 517 785 350
Biuro operacyjne:
ul. Łucka 15, lok. 207
00-842 Warszawa
(Flex Office - 2p.)
Siedziba: Skilltelligence Sp. z o.o.,
ul. Świeradowska 47,
02-662 Warszawa,
NIP: 521-369-62-06