Skilltelligence i jakość. Crowdsourcing kontra podejście tradycyjne

Skilltelligence wykorzystuje model crowdsourcingowy do realizacji bardzo różnych projektów badawczych. Kilka tysięcy współpracujących z nami audytorów/wykonawców terenowych ma możliwość dotarcia do niemal każdego zakątka Polski. Są to też członkowie lokalnych społeczności, doskonale orientujący się w swojej okolicy tak geograficznie, jak i “biznesowo”. Dzięki temu realizacje zadań spływają do nas bardzo szybko.

Nie są to jednak profesjonalni ankieterzy ani badacze rynku, a osoby, które mają za sobą odmienne doświadczenia, posiadają różne kompetencje i umiejętności. To stwarza pewne ograniczenia, co opisaliśmy niedawno w tekście “Do jakiego typu badań nie nadaje się crowdsourcing?”

Jednak w przypadku projektów których się podejmujemy, takich jak tajemniczy klient, store check, różnego rodzaju ankiety, weryfikacja promocji, sampling czy elementy monitorowania rynku Skilltelligence ma w stosunku do tradycyjnych rozwiązań badawczych kilka nieoczywistych przewag. Nieoczywistych, ponieważ właściwie w każdej rozmowie z nowymi klientami podnoszona jest kwestia wiarygodności dostarczanych przez współpracującą z nami społeczność wyników lub danych. Klienci zwracają uwagę na to, że skoro tak niewiele wiemy o poszczególnych osobach, mamy tylko podstawowe możliwości przeszkolenia ich w zakresie realizacji konkretnych zadań, a w dodatku nie są to nasi pracownicy etatowi, którym możemy „wydać polecenia służbowe”, to w porównaniu z podejściem klasycznym, gdzie gromadzeniem informacji zajmują się zatrudnieni w firmach zawodowcy, jakość danych „prawdopodobnie jest niska”.  A to nieprawda!

Platforma Skilltelligence już na etapie projektowania zakładała, że tego typu wątpliwości mogą się pojawić i z góry zaplanowaliśmy szereg mechanizmów weryfikacyjnych oraz procesów quality assurance tak, aby zminimalizować ryzyko jakichkolwiek przekłamań. Dodatkowo sam model rozliczeń z klientami jest skonstruowany tak, że w przypadku jakichkolwiek wątpliwości nie istnieje ryzyko ponoszenia przez nich nieuzasadnionych kosztów.

Niech za przykład posłuży proste zadanie, polegające na przeprowadzeniu krótkiej ankiety z osobami, które właśnie dokonały drobnych zakupów w jednym ze sklepów sieci Stokrotka.

Tradycyjne podejście badawcze agencji miałoby najprawdopodobniej następujący proces:

  • firma badawcza przygotowuje instrukcje dla swoich ankieterów, wyjaśniając im o co mają pytać
  • przekazuje im listę adresów, pod które mają się udać po kolei tak, aby pod każdym sklepem przeprowadzić 5 ankiet
  • wypłaca diety, udostępnia samochody i rezerwuje hotele osobom, które muszą dotrzeć w okolice Szczecina, Jeleniej Góry, Suwałk i Ustrzyk Dolnych z innych miast
  • po tygodniu zeskanowane ankiety spływają do koordynatora projektu, który w pliku excel przygotowuje zestawienie dla klienta oraz raport statystyczny z badania i po 14 dniach przekazuje go do zamawiającego usługę
  • tydzień później klient wraca do agencji z listą uwag i wątpliwości
  • po kolejnym tygodniu wyjaśniania kwestii z terenowymi agentami poprawiony raport zostaje wysłany do klienta wraz z fakturą pomniejszoną o nieprawidłowe realizacje.

Spójrzmy teraz jak to wygląda z perspektywy Skilltelligence w projektach realizowanych za pośrednictwem naszej platformy:

  • ekspert Skilltelligence przygotowuje precyzyjny skrypt dla ankieterów, wyświetlający im na ekranie smartfonu dokładne pytania, które mają zadać i prowadzący krok po kroku przez kolejne polecenia (a jeśli klient ma jasną wizję takiego scenariusza, to może to w kilka minut zrobić sam na poprzez Skilltelligence Live)
  • ponieważ nie są wymagane żadne szkolenia ani przekazywanie listy adresów do odwiedzenia (baza adresowa jest automatycznie przetwarzana przez system i udostępniana w formie pinezek na mapie w aplikacji mobilnej), po kilkunastu minutach tysiące osób w całej Polsce informowane są o dostępności nowego zadania
  • osoba, która jest w okolicy danej lokalizacji może rozpocząć przeprowadzenie ankiety wyłącznie wtedy, gdy znajdzie się w promieniu nie większym niż 50 metrów od wskazanego punktu (automatyczna weryfikacja pozycji GPS), a całość realizowana jest online, na ekranie smartfonu w ramach naszej aplikacji BuzzBee
  • po zakończeniu każdej realizacji wyniki są natychmiast przekazywane na serwery Skilltelligence, a pracownicy od razu je przeglądają. Ponieważ w scenariuszu badania znajduje się polecenie wykonania zdjęć wejścia do sklepu oraz paragonu ankietowanej osoby, nie ma praktycznie możliwości, aby ankiety były „wypełnianie” gdzieś indziej, na przykład w pobliskiej kawiarni
  • Skilltelligence sprawdza również automatycznie (i wyłapuje „podejrzane” realizacje) spójność merytoryczną odpowiedzi, co jest ułatwione przez znajdujące się w scenariuszu pytania kontrolne
  • w razie wątpliwości realizacje są odrzucane i nigdy nie trafiają do klienta, a dana lokalizacja wraca do puli i może zostać odwiedzona przez inną osobę z okolicy. Jeśli wszystko jest w porządku, realizacja jest akceptowana i w czasie rzeczywistym trafia do klienta, który może zacząć obrabiać szczątkowe dane, wyciągać wnioski, a nawet podejmować pierwsze decyzje lub akcje
  • zbieranie danych kończy się po kilku godzinach, specjalista Skilltelligence dokonuje statystycznej obróbki i przygotowuje komentarz, który następnego dnia rano w formie prezentacji trafia na adres email przedstawiciela klienta wraz z fakturą obejmującą wyłącznie poprawne realizacje zadań.

 

Taką właśnie różnicę w jakości i szybkości tworzą technologia w służbie crowdsourcingu, crowdsourcing w służbie Skilltelligence i Skilltelligence w służbie klientom.

Nasze rozwiązanie od samego początku zakładało, że wszystkie spływające z terenu odpowiedzi muszą być weryfikowalne ponieważ bazujemy na osobach dorywczo wykonujących dla nas zadania badawcze i terenowe. Dlatego wprowadziliśmy szereg metod kontroli oraz korekty danych -mówi Łukasz Głowacz Co-founder & CEO firmy Skilltelligence. –  Co interesujące, wiele z tradycyjnych firm badawczych nie idzie tak daleko jak my polegając na często zawodnym zaufaniu do swoich pracowników. Niejeden Klient skarżył się nam na to, że np. w przypadku tradycyjnych badań ankietowych większość odpowiedzi jest wytworem wyobraźni ankieterów – dodaje.

Umów się na darmowe przygotowanie scenariusza dla Twojego produktu. Zadzwoń pod numer tel. +48 517 470 748 lub napisz na biuro@skilltelligence.pl . Dołącz do Grupy ŻywiecAcerJohnson & Johnson oraz dziesiątek innych, zadowolonych klientów.

 

 

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close