Gamifikacja, czy też grywalizacja, w firmie. Motywowanie przez współzawodnictwo dzięki Skilltelligence Teamfiniti.

Gamifikacja, czy – jeśli ktoś, tak jak ja, woli spolonizowaną wersję – grywalizacja, to dziedzina, która w ostatnich kilkunastu latach rozwinęła się dość mocno. Na tyle, że powstały i wciąż działają na rynku firmy, w których jest ona podstawową lub nawet jedyną działalnością. I bardzo dobrze, bo to temat bardzo szeroki i dający pole do popisu kreatywności. Również bardzo plastyczny – może znaleźć zastosowanie w każdej praktycznie społeczności, od grupy przedszkolnej, przez wszystkie poziomy szkół, uczelnie po niemal wszystkie typy biznesu, w których funkcjonują zespoły operujące w tych samych lub podobnych obszarach, przed którymi stawiane są zbliżone cele. To ostatnie nie jest jednak warunkiem koniecznym i aby wprowadzić, dzięki grywalizacji, elementy zabawowe, lojalizujące lub motywujące, wystarczy w zasadzie sama przynależność do bliżej określonej grupy.

 

Gamifikacja w Skilltelligence – nasze doświadczenia.

Skilltelligence większość działalności opiera o model crowdsourcingowy. Na co dzień jesteśmy w kontakcie z kilkoma tysiącami osób korzystających z aplikacji BuzzBee, za pomocą której nasza Społeczność wykonuje bardzo różne zadania na rzecz naszych Klientów. Podzielona na odpowiednie grupy według pożądanych przez Klientów kryteriów (demograficznych lub geograficznych) wypełnia ankiety na tematy przeróżne, dzieląc się swoimi opiniami o produktach, przekazie marketingowym, procesie zakupowym czy preferencjach podczas dokonywania wyboru produktu. Odwiedza sklepy i punkty usługowe, dostarczając w jednym czasie informacji o ofercie, cenach czy promocjach. A także realizuje zadania nietypowe, jeśli tylko da się je opisać jednoznaczną i zrozumiałą instrukcją, co opisaliśmy m.in. w poprzednim artykule.

 

Wspomniana BuzzBee – nasza aplikacja mobilna służąca zarówno do zlecania Społeczności pracy, jak i zbierania wyników oraz prowadzenia rozliczeń z Wykonawcami ma także ten bardzo przydatny element grywalizacyjny: każde zadanie, poza proponowana przez nas stawką za poprawną realizację, proponuje także pewną liczbę tzw. punktów rankingowych. W miarę rozwijania współpracy ze Skilltelligence każde członek naszej Społeczności powiększa stan swojego konta rankingowego, które ma bezpośredni wpływ na jego pozycję i przynależność do grupy. Im wyższa jest pozycja, będąca rezultatem wysokiej jakości pracy i dużej liczby wykonanych zadań, tym atrakcyjniejsza staje się współpraca z nami: rośnie stawka za pojedyncze zadanie, zwiększa się promień widoczności zadań, wcześniej otrzymuje się powiadomienia i uzyskuje dostęp do najbardziej intratnych projektów i – rzecz jasna – rośnie prestiż! Znacznie lepiej w zakładce „Profil” wygląda KingBee czy ExpertBee niż NewBee, czy GreenBee. 🙂

 

Za różnego typu zadania przyznajemy też medale – odznaki z różnych „kruszców” otrzymywane przez naszych współpracowników za szybkie reakcje na pojawiające się zadania, „dalekosiężność”, czyli wykonywanie zadań w dużej odległości od miejsca pobytu, „fotograficzność” – dużą liczbę zdjęć wykonanych w ramach realizacji zadań itp.

 

Gamifikacja w marketingu motywuje!

Motywacją do współpracy z BuzzBee są w głównej mierze pieniądze. Jednak rozmowy z naszą Społecznością pokazały, że w wielu przypadkach samo zarobienie kilkuset złotych miesięcznie niekoniecznie jest powodem tego, że wciąż z nami są. Dla niektórych samo pojawianie się zadań terenowych jest formą zabawy, bo motywuje ich do intensywnej jazdy na rowerze. Inni, przeznaczając swoje wynagrodzenie na cele charytatywne (brawo!), zostawiają dla siebie właśnie satysfakcję płynącą z bycia w TOP 100 Pszczół (jak nazywamy członków Społeczności Skilltelligence – Ula), albo życzliwe konkurowanie z tym drugim, który tydzień wcześniej był w rankingu wyżej, a którego dało się teraz wyprzedzić.

 

 

Grywalizacja w firmie z Teamfiniti

Po bardzo długim opisie wstępnym: do meritum. Teamfiniti to usługa Skilltelligence skierowana do firm zarządzających różnego typu zespołami terenowymi. Udostępniamy takim firmom naszą platformę w modelu SaaS, dzięki czemu mogą one skorzystać ze wszystkich funkcjonalności wypracowanych przez nas przez lata doświadczeń w zarządzaniu wielotysięczną grupą wykonawców w terenie.

Ponieważ w takim przypadku zazwyczaj „odpada” nam element zarobkowy obecny w Skilltelligence i crowdsourcingu, głównym narzędziem do motywowania własnych ludzi pozostaje sprytne i kreatywne skorzystanie z funkcjonalności grywalizacyjnej i portfela z punktami. Grywalizacja w firmie może być wprowadzona za pomocą Teamfiniti w niezwykle prosty i intuicyjny sposób.

Jeden z naszych Klientów, korzystający z Teamfiniti wyposażył w aplikację kilkuset swoich pracowników z wielu różnych działów. Oczywiście każdej z tych grup wyznaczał inne zadania – specyficzne dla jej pracy. Jest to o tyle łatwe, że platforma Skilltelligence umożliwia bardzo elastyczne zarządzanie grupami, scenariuszami badań i zadań – co jest koniecznością w naszym podstawowym modelu crowsourcingowym.

Klient poszedł też krok dalej niż my: po drobnej modyfikacji systemu uruchomił „sklepik” firmowy, działający również jako zadanie w aplikacji, w którym każdy z uczestników mógł wymienić uzbierane przez siebie punkty rankingowe na nagrodę o określonej wartości. A więc wybór: chcę już teraz kubek z logo działu HR, czy może lepiej poczekać i pobawić się dłużej, ale zamówić sobie elektryczną hulajnogę? Niezależnie od podejścia – opłaca się zbierać tam te punkty. Nie tylko z powodu nagród, ale także dlatego, że pełny ranking jest dostępny publicznie. Głupio tak być na szarym końcu, nieprawdaż? 🙂

 

Grywalizacja i motywacja w niełatwym czasie

A co jeśli nagle wszystko się zmienia i kilkaset osób z dnia na dzień ląduje w domach i wszystkie dotychczasowe zadania świetnie funkcjonujące w normalnych okolicznościach tracą rację bytu? Tu w sukurs przychodzi właśnie kreatywność, za którą wspomnianego Klienta bardzo podziwiam. Zamiast biernie czekać na rozwój wypadków, czy zarzucić korzystanie z naszej platformy, całkowicie zmienił podejście do wyznaczania zadań, angażując w ich realizację całe rodziny swoich pracowników! Dzieci mogły zgłaszać swoje prace konkursowe z rysunku, rodzice chwalili się wymyślnymi potrawami stworzonymi mimo zamkniętych sklepów, a konkurs na najpiękniejszą maseczkę antywirusową okazał się wielkim przebojem! Grywalizacja w firmie w taki sposób? Czemu nie!

Co to dało – łatwo sobie wyobrazić. Przymusowa izolacja to dla dużej części osób bardzo duża niedogodność i obciążenie (choć introwertycy nie mają nic przeciwko takiemu stanowi rzeczy). Codzienna komunikacja z firmą, zabawa, ranking, nagrody przynajmniej dają namiastkę bycia wciąż częścią zespołu.

A że szefowie poszczególnych zespołów widzą aktywność i lokalizację swoich pracowników stanowi jedynie miły dodatek do całości…

 

 

Agencja Skilltelligence - skontaktuj się z nami

+48 517 470 748
+48 517 785 350

Biuro operacyjne:
ul. Łucka 15, lok. 207
00-842 Warszawa
(Flex Office - 2p.)

Siedziba: Skilltelligence Sp. z o.o.,
ul. Świeradowska 47,
02-662 Warszawa,
NIP: 521-369-62-06