Optymalizacja kanałów dystrybucji

Nasz klient, dystrybutor ekskluzywnych olejków eterycznych, na potrzeby kosmetyki i aromaterapii Optima Natura rozważał różne strategie dystrybucji swoich produktów. Wśród branych pod uwagę opcji, oprócz sklepów z produktami zielarskimi i specjalistycznych butików kosmetycznych, uwzględniano także możliwość dystrybucji za pośrednictwem jednej z ogólnopolskich sieci drogerii. W tym kontekście firma Optima Natura zgłosiła się do nas po wsparcie, aby prawidłowo dokonać oceny skuteczności takiego kanału w relacji do niezbędnych nakładów na jego utrzymanie.

Głównym wyzwaniem, jeżeli chodzi o prowadzenie dystrybucji w sieciach handlowych jest to, że sprzedawca oferujący za ich pośrednictwem swoje produkty zdany jest w pełni na sieć zarówno pod względem procesów logistycznych jak i merchandisingu. Gdy dochodzi do decyzji biznesowych związanych z tym czy dystrybucja w określonej sieci ma sens ekonomiczny, trudno jest oddzielić efekt adopcji produktu przez klientów od wpływu słabej dystrybucji lub nieprawidłowej (niezgodnej z ustaleniami) ekspozycji produktu w sieci.

Zdając sobie sprawę z powyższego nasz Klient podjął decyzję, aby handlowemu testowi sprzedaży produktów w wybranej sieci handlowej towarzyszyło sprawdzenie, jak dobrze dana sieć radzi sobie z obecnością i ekspozycją produktu w sklepie. W wyniku naszych ustaleń postanowiliśmy przeprowadzić dwa badania w pewnym odstępie czasu tak, aby sprawdzić jak sytuacja kształtowała się w początkowej fazie testów oraz następnie powtórzyć je, aby sprawdzić czy towar jest odpowiednio uzupełniany w trakcie testu.

W pierwszym badaniu okazało się, że produkt był dostępny w 67% badanych placówek, a zarazem, że tylko w 56% placówek pojawiła się pełna gama poszukiwanych olejków. Z punktu widzenia dystrybutora taka sytuacja wskazywała na to, że osiągane poziomy sprzedaży dalece odbiegają od pełnych możliwości rynku. Z tego powodu nasz Klient omówił sytuację z przedstawicielami sieci i po uzyskaniu obietnicy poprawy dystrybucji ponowił badanie z naszym udziałem. W drugiej edycji badania (odstęp 3 miesięcy) sytuacja w placówkach sieci uległa wyraźnej poprawie – dostępność produktu wzrosła do 87%. Pozytywne było także to, że we wszystkich tych placówkach pojawiły się wszystkie poszukiwane warianty olejków eterycznych.

“Bardzo polecam Skilltelligence do szybkiego i skutecznego weryfikowania faktycznej sytuacji na rynku lub we wskazanych placówkach handlowych. Rozwiązanie Skilltelligence jest bardzo wszechstronne i elastyczne, przez co może zostać wykorzystane w niemal dowolnym scenariuszu badawczym zarówno dla dużych ogólnopolskich przedsięwzięć jak i małych jednostkowych badań terenowych.” Zobacz pełną treść rekomendacji od Optima Natura.

W wyniku testu przeprowadzonego przez Skilltelligence metodą crowdsourcingową, a więc zapewniającą maksymalny możliwy poziom obiektywności pomiarów, Optima Natura mogła obiektywnie ocenić ekonomiczne parametry i zasadność przyszłej współpracy z określoną siecią, a dodatkowo dostawca usługi przychylił się do naszego narzędzia jako „bezstronnego sędziego”.

W przypadku firmy Optima Natura nasze badanie dało Klientowi korzyść innego rodzaju niż maksymalizacja obrotów i optymalizacja realizacji promocji. Rozwiązanie Skilltelligence dostarczyło Klientowi informacji, które pozwoliły na wykluczenie określonej metody dystrybucji z portfolio firmy –  mówi Łukasz Głowacz Co-founder & CEO firmy Skilltelligence. – Z perspektywy czasu Klient był w stanie zaoszczędzić wiele setek tysięcy złotych koncentrując się na kanałach lepiej dostosowanych do specyfiki swoich produktów – podkreśla.

Umów się na darmowe przygotowanie scenariusza dla Twojego produktu. Zadzwoń pod numer tel. +48 517 470 748 lub napisz na biuro@skilltelligence.pl . Dołącz do Grupy ŻywiecAcer, Optima NaturaJohnson & Johnson oraz dziesiątek innych, zadowolonych klientów.

Agencja Skilltelligence - skontaktuj się z nami

+48 517 470 748
+48 517 785 350

Biuro operacyjne:
ul. Łucka 15, lok. 207
00-842 Warszawa
(Flex Office - 2p.)

Siedziba: Skilltelligence Sp. z o.o.,
ul. Świeradowska 47,
02-662 Warszawa,
NIP: 521-369-62-06